W kwietniu i maju 2010 roku Instytut Badawczy GFK, na zlecenie firmy Bayer Schering Pharma, w 25 krajach świata przeprowadził badanie dotyczące wiedzy na temat antykoncepcji oraz zachowań seksualnych młodzieży. Poniżej przedstawiamy skrótowy raport z tego badania.
Najważniejsze aspekty przygotowania do randki prowadzącej do seksu
Higiena osobista (72%) oraz antykoncepcja (45%) to dwa najważniejsze aspekty przygotowania do randki. Dla mężczyzn, na trzecim miejscu po wyżej wymienionych, znalazły się pieniądze, a jeśli chodzi o kobiety wygląd zewnętrzny (fryzura, make up, ubranie).
W Rosji i Norwegii, antykoncepcja jest wymieniana rzadziej jako główny aspekt, istotny w kontekście przygotowań do randki, niż w innych krajach europejskich. Porównując odpowiedzi młodych mężczyzn i kobiet we Francji, Polsce, Włoszech i Słowenii, można zauważyć, że kobiety zwracają większą uwagę na przygotowanie do antykoncepcji niż mężczyźni. Dla kobiet w Rosji aspekt seksownej bielizny (28%) jest niewiele mniej ważny niż antykoncepcja (35%).
Tajlandia, Malezja i Singapur, w kwestii przygotowania do antykoncepcji uzyskały najniższe wartości spośród wszystkich krajów azjatyckich. Zamiast tego, w 3 wymienionych krajach, młodzi ludzie zwracają większą uwagę na ubranie i fryzurę, w porównaniu do innych krajów azjatyckich.
Odpowiedzialność w przypadku planowania pierwszego stosunku seksualnego z nowym partnerem
Podczas gdy we wszystkich regionach połowa młodych mężczyzn (z wyjątkiem Azji: 43%) jest zdania, że to oni są odpowiedzialni za zorganizowanie antykoncepcji podczas pierwszego stosunku, młode kobiety przypisują odpowiedzialność obojgu partnerom. Zwłaszcza Hiszpanie, Włosi, Rosjanie, Brytyjczycy, Polacy i Słoweńcy czują się odpowiedzialni za zapewnienie antykoncepcji na pierwszej randce. Natomiast odpowiedź, że organizacja antykoncepcji jest po ich stronie (41% i 39%), wskazało najwięcej mieszkanek Brazylii i Chile.
Nie ma większych różnic w postawach młodych kobiet i mężczyzn w przypadku, kiedy kobieta zachodzi w ciążę podczas pierwszego stosunku z nowym partnerem (ponad 70% respondentów ze wszystkich regionów uważa, że oboje są odpowiedzialni co do decyzji o dalszych krokach). Jednak, w Europie (zwłaszcza w Szwecji i Norwegii), kobiety czują większą odpowiedzialność za siebie.
Odpowiedzialność seksualna w stałych związkach
Ogółem, około 60% respondentów uważa, że w przypadku stałego związku dbanie o antykoncepcję jest obowiązkiem obydwojga partnerów. Ogólnie rzecz biorąc, mężczyźni pochodzący ze wszystkich badanych regionów czują się nieco bardziej odpowiedzialni niż kobiety, zwłaszcza we Włoszech i Rosji, a także w Chinach. W Tajlandii i Brazylii, około 40% kobiet będących w stałych związkach wzięło na siebie odpowiedzialność dotyczącą antykoncepcji.
Większość respondentów wskazała, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni w stałych związkach, są odpowiedzialni za zapewnienie skutecznej antykoncepcji.
Znajomość antykoncepcji
Ponad połowa respondentów w Europie, Ameryce Łacińskiej i USA, a także 50% pochodzących z Australii, czuje się dobrze poinformowana na temat różnych metod antykoncepcji. Natomiast w rejonie Azji i Pacyfiku, mniej niż jedna trzecia uważa, że są dobrze poinformowani. W Europie największa niepewność w kwestii antykoncepcji istnieje w Rosji, Polsce i Turcji. 58% mężczyzn z Rosji i Polski, a 54% z Turcji nie czuje się dobrze poinformowana lub wręcz zdezorientowana w kwestii dostępnych metod antykoncepcji. To samo dotyczy kobiet w Rosji (54%) i Turcji (62%).
Mniej niż 25% respondentów z Chin, Malezji i Singapuru wskazuje, że czują się bardzo dobrze poinformowani. Podobny wskaźnik osiągnięto w Korei Południowej i Tajlandii.
Najczęściej przyjmuje się, że skuteczną metodą zapobiegania nieplanowanej ciąży są prezerwatywy (we wszystkich regionach 92%) i tabletki (78%, jednak 84% w Europie i 80% w Ameryce Łacińskiej, a 66% w krajach Azji i Pacyfiku). Około połowa respondentów również rozważała „tabletkę po" jako skuteczną metodę (szczególnie we Francji, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Austrii, Australii, Meksyku i Peru) i 32% metody stosunku przerywanego (najwięcej w krajach Azji i Pacyfiku (38%), głównie w Chinach, Singapurze i Tajlandii oraz Ameryce Łacińskiej (34%), w Wenezueli i Peru, i w Europie (28%). Nie ma dużych różnic w opiniach kobiet i mężczyzn ze wszystkich krajów na temat tej metody antykoncepcji. Jednak więcej mężczyzn niż kobiet w Azji uważa, że stosunek przerywany jest skuteczną metodą antykoncepcji.
W Turcji, ponad jedna trzecia, a w Malezji jedna piąta respondentów uważa, że kąpiel lub prysznic po stosunku jest dobrą metodą antykoncepcji. Seks podczas miesiączki to dobra metoda, aby zapobiec nieplanowanej ciąży - tak odpowiedziała około jedna piąta respondentów z Turcji, Chin, Korei Południowej, Singapuru i Peru.
Ponad 90% respondentów ze wszystkich krajów stwierdziło, że prezerwatywy i pigułki to najbardziej popularne metody antykoncepcji. Pigułka jest nieco mniej znana w Azji, niż w pozostałych regionach. Zastrzyki i wkładka domaciczna, znane są wśród ponad 60% respondentów z krajów Ameryki Łacińskiej (w porównaniu z 40% w sumie). Prawie 80% Amerykanów słyszało o krążku dopochwowym. W Wielkiej Brytanii jest wysoka świadomość implantu antykoncepcyjnego, w Hiszpanii, Austrii i Słowenii natomiast dość dobrze znany jest pierścień dopochwowy. Znacząca część respondentów w Polsce i Austrii wymienia plaster antykoncepcyjny jako metodę antykoncepcji.
Źródła dostępu do środków antykoncepcyjnych
W Europie oraz Australii, główną osobą, która zapewnia dostęp do środków antykoncepcyjnych jest farmaceuta. W Stanach Zjednoczonych i Azji, respondenci wskazują właściciela lub pracowników apteki jako główne źródło informacji i osoby ułatwiające dostęp do środków antykoncepcyjnych. W Ameryce Łacińskiej, dostęp do środków antykoncepcyjnych zapewnia ginekolog, zaraz po nim w tej kwestii można zgłosić się także do farmaceuty . W Tajlandii (52%) i Malezji (41%), jak i Słowenii (40%) i Turcji (43%) przyjaciele są często podawani jako dostawcy środków antykoncepcyjnych.
Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »